Tuesday, September 1, 2009

Lost In Translation:Anwar Ibrahim's Merdeka Day Speech

Before the chickens come home to roose LAUGHTER IS THE BEST MEDICINE.

Think twice before you trust any translator, be it Google or others and,

FOR THE LAUGHS OF IT,

here is,

a gibbering electronic monster spewing nonsensical English.
A pretty messy job.

Translated by GOOGLE translator.


Anwar Ibrahim's Merdeka Day speech.
___________________________

When approaching date of 31st August, we will scan your memory back a string of events and people who struggle with berkemuncak Independence. This date was revealed as a sacred date, promising freedom from colonial grip and protect the dignity of living.

Menerjah question that we all are: how we understand the meaning of this day. Pergulatan this to be a question of determining the meaning of ourselves as people Malaysia.Tekad new meaning to understand themselves as a nation independent India also demanded us to understand how we are not independent; how we lost before we obtain independence back.

More than two thousand years ago, Brutus asks the citizens of Rome "who is so humiliated that want to live as slaves?" Caesar did not want to have limited powers. His lust so great and want to ensure that the Roman genggamannya.

Contradiction between Brutus and Ceaser are some contradictions between freedom against the desire not power limited. Since independence our country is still struggling with this contradiction. Freedom - freedom of speech, media freedom, freedom of judiciary institutions always want to be blocked by the authorities. Therefore we realize the only nation through the dark occupation will never understand the meaning of the independence light. Bagitu also, who had only themselves freedom diragut will appreciate the value of freedom.

Lectures by Professor Dr. Prime. Syed Muhammad Naguib al-Attas is called in Islamic History and Culture Malay also describes the long axis of the role of faith wide berth as the beliefs that reject the new confidence and understand the divinity of slavery, becoming a platform for thinking rooted in tradition and aqliyah digest fresh culture with language Malay as a spoken kepustakaan (lingua franca) region. Hundreds of years passed, add the appropriate strengthen and reinforce the spirit of confidence and the new.

Very beautiful princess Palembang,
Bersunting pudak love interest;
How hard dilambung wave,
Kucacak pillar, kulayar whatsoever.

While beyond half a century of independence, our people have proper awareness of how Malaysia malay language is not just market, colloquial language of communication for buying and selling. Malay is the language of knowledge, civilization and language of language to reveal the most profound human experience and noble. Malay language has become the intellectual and spiritual for Muslims, therefore malay language should be also intellectual and spiritual nation Buddhism, Hinduism, Christianity and other confidence.

Malay that I mentioned here is not owned by the Malay language only. Malay are owned by the people and the nation descended Malaysia Malay, Chinese, Indian, Kadazan, Dayak, and others. Malay is owned by all Malaysians.

Independence must not be trapped by Bahana from a dark and narrow political parties certain. Independence must be viewed from the perspective of the people as a whole; many people struggle, using various platforms, and involves various streams of thought. History teaches us it appears that the struggle for independence against the spirit of unity publish colonial imperialism and the West at that time.

Generation earlier the same struggle for independence, and they embarked on a period in the early independence of youth testify to the diversity of flows and platform struggles of the people. But writing history is presented to the independence generation today is still not justice for the fact that mixed propaganda. This is a burden and responsibility to historians because without pensejarahan fair, we will not be able to view and find meaning and appearance of the nation we are actually. Name of freedom fighters such as Dato 'Onn Jaafar, Ustaz Abu Bakar Baqir, Dr Burhanuddin Al-Helmy, Ahmad Boestamam, SP Seenivasagam, Tan Chee Koon, Mat Salleh, Rosli Dhobi Chief Rentap and should not be darkened from the history of independence.

Independence is for freedom and justice. This is what we promised in the August 31, 1957. If we want to continue seen remnants of feudal remnants, or want memperkokohkan institutions otoritarianisme system, we will surely become a nation that marginalized. Bangsa Malaysia is not poor, with human resources. Dengan paras pembangunan yang telah dicapai dan kekayaan yang kita miliki Malaysia boleh menjadi negara yang besar. And we need to believe that Malaysia can become a great nation. But we can not become a great nation if its people are not free and independent.

Anwar Ibrahim, Leader of the Opposition, Parliament of Malaysia

Below is his speech in Bahasa.

Apabila mendekati tarikh 31hb Ogos, ingatan kita akan mengimbas kembali rentetan peristiwa dan perjuangan rakyat yang berkemuncak dengan Kemerdekaan. Tarikh tersebut terungkap sebagai tarikh keramat, menjanjikan kebebasan daripada cengkaman penjajah dan menyelamatkan martabat hidup rakyat.

Persoalan yang menerjah kita semua ialah : bagaimana kita menghayati makna tarikh tersebut hari ini. Pergulatan ini menjadi penentu kepada persoalan makna diri kita sebagai rakyat Malaysia.Tekad baru untuk memahami makna diri Malaysia sebagai bangsa merdeka juga menuntut kita untuk memahami bagaimana kita menjadi tidak merdeka; bagaimana kita hilang kemerdekaan sebelum kita memperolehinya kembali.

Lebih dua ribu tahun yang lalu, Brutus bertanya warga Kota Rom “siapakah yang begitu hina sehingga mahu hidup sebagai hamba ?” Ceasar mahu memiliki kuasa yang tidak terbatas. Nafsunya sebegitu besar dan mahu memastikan Rom dalam genggamannya.

Pertentangan antara Brutus dengan Ceaser adalah pertentangan antara kebebasan menentang nafsu kekuasan tidak terbatas. Sejak negara kita merdeka kita masih bergelut dengan pertentangan ini. Kebebasan – kebebasan bersuara, kebebasan media, kebebasan institusi kehakiman sentiasa mahu disekat oleh penguasa. Oleh itu kita menginsafi hanya bangsa yang pernah melalui gelita penjajahan akan mengerti makna cahaya kemerdekaan. Bagitu juga, hanya diri yang pernah kebebasannya diragut akan menghargai nilai kebebasan.

Syarahan Perdana Professor Dr. Syed Muhammad Naguib al-Attas yang berjudul Islam Dalam Sejarah Dan Kebudayaan Melayu juga menghuraikan dengan panjang lebar peranan paksi tauhid sebagai aqidah menambat keyakinan baru yang menolak faham tahyul dan perhambaan, seterusnya menjadi pelantar kepada pemikiran yang berakar dengan tradisi aqliyah dan mencernakan budaya segar dengan bahasa Melayu sebagai pertuturan kepustakaan(lingua franca) rantau ini. Ratusan tahun berlalu yang sewajarnya tambah memperkukuh dan memantapkan semangat dan keyakinan baru tersebut.

Cantik sungguh puteri Palembang,
Sayang bersunting bunga pudak;
Betapa keras dilambung gelombang,
Kucacak tiang, kulayar jua.

Manakala melangkaui separuh abad kemerdekaan, kita rakyat Malaysia sewajarnya mempunyai kesedaran betapa Bahasa Melayu bukan sekadar bahasa pasar, bahasa komunikasi basahan untuk berjual beli. Bahasa Melayu adalah bahasa ilmu, bahasa tamadun dan bahasa untuk mengungkapkan pengalaman kemanusian yang paling mendalam dan luhur. Bahasa Melayu telah menjadi bahasa intelektual dan kerohanian untuk umat Islam, makanya Bahasa Melayu juga seharusnya menjadi bahasa intelektual dan kerohanian umat Buddha, Hindu, Kristian dan lain-lain keyakinan.

Bahasa Melayu yang saya sebutkan di sini bukanlah bahasa milik orang Melayu semata-mata. Bahasa Melayu adalah milik rakyat dan bangsa Malaysia yang berketurunan Melayu, Cina, India, Kadazan, Dayak dan lain-lain. Bahasa Melayu adalah milik semua rakyat Malaysia.

Kemerdekaan mestilah tidak terperangkap dengan bahana dari politik sempit dan kelam sesebuah parti politik tertentu. Kemerdekaan perlu di lihat dari perspektif rakyat keseluruhannya ; perjuangan pelbagai kaum, menggunakan pelbagai wadah, dan melibatkan pelbagai aliran pemikiran. Sejarah ternyata mengajar kita bahawa Perjuangan Menuntut Kemerdekaan menerbitkan kesatuan semangat untuk menentang penjajah dan imperialisme Barat ketika itu.

Generasi terdahulu yang sama-sama berjuang untuk kemerdekaan, dan mereka yang menempuh zaman mudanya di masa awal kemerdekaan menjadi saksi kepada kepelbagaian aliran dan wadah perjuangan rakyat. Tetapi penulisan sejarah kemerdekaan yang disampaikan kepada generasi hari ini masih belum berlaku adil kerana fakta yang bercampur propaganda. Ini merupakan beban dan tanggungjawab kepada ahli-ahli sejarah kerana tanpa pensejarahan yang adil, kita tidak akan dapat melihat dan menemui makna dan rupa diri bangsa kita yang sebenarnya. Nama pejuang kemerdekaan seperti Dato’ Onn Jaafar, Ustaz Abu Bakar Baqir, Dr Burhanuddin al Helmy, Ahmad Boestamam, S P Seenivasagam, Tan Chee Koon, Mat Salleh, Panglima Rentap dan Rosli Dhobi tidak sewajarnya digelapkan dari sejarah menuntut kemerdekaan.

Kemerdekaan adalah untuk kebebasan dan keadilan. Inilah yang dijanjikan kepada kita pada 31 Ogos 1957. Sekiranya kita mahu berdegil untuk meneruskan saki baki peninggalan feudal, atau mahu memperkokohkan lembaga-lembaga sistem otoritarianisme, sudah pasti kita menjadi bangsa yang terpinggir. Bangsa Malaysia tidak miskin dengan sumber daya manusianya. Dengan paras pembangunan yang telah dicapai dan kekayaan yang kita miliki Malaysia boleh menjadi negara yang besar. Dan kita perlu yakin bahawa Malaysia boleh menjadi bangsa yang besar. Tetapi kita tidak boleh menjadi bangsa yang besar sekiranya rakyatnya tidak bebas dan merdeka.

ANWAR IBRAHIM, Ketua Pembangkang, Parliamen Malaysia

It will be a long time to come, or never will, before the computer can think like the human brain.

Never use E-translator if you can avoid it especially if you have little comprehension of the other language.

1 comment:

Anonymous said...

hantulaut
Tak faham saya kat malaysia anuar n the gang cakap tak bebas,tak adil dan mcam2.tapi dia boleh perintah 5negeri,,bole bagi speech kat mana2 je.boleh demo bagai nak rak,,boleh tulis macam2..agaknya kalau tak boleh bagi speech,tak boleh tulis apa2 dan tak boleh perintah negeri yg dia menang,,baru la merdeka,bebas dan adil..eeee lucunye anak mak sorang ni