Monday, August 16, 2010

Open letter to PM from Sabahan Cynthia Ong

Open letter to PM — Cynthia Ong Gaik Suan

11 comments:

Anonymous said...

salam, aku pun orang sabah jugak, aku sokong 100% pembinaan loji arang batu tersebut. Penulis ni tak tau penderitaan kami yang setiap hari kena blackout. Hampir setiap hari akan blackout 2-3 jam. PM najib, jangan layan penulis bodoh nie dia tak mewakili orang sabah pun.

Anonymous said...

hey anonymous,

you are a very selfish sabahan. you are thinking of yourself only. why don't i build a coal power next to your house?

do you understand english? there is ALTERNATIVE...is the government ready to listen? PM should at least talk and discuss about it?

by the way, by reading the article, it is not so much about the coal power anymore, but it is about listening to the people or at least respond to email, fax, etc.....

people in business know how frustrating it is!!!

Megat Alam Gempita said...

Hasil siasat kengkawan teman orang Sabah;

Amoi ni balaci US, penyokong tegar DAP dan memang dengki kerajaan BN bawa permodenan di Sabah. Kalau boleh biar orang Sabah susah nanti mereka akan lawan kerajaan dan sokong DAP.

Anonymous said...

teknologi loji arang batu sudah outdated dan banyak negara maju telah menukar kepada teknologi moden yang lebih selamat dan bersih untuk mendapatkan tenaga.orang dah pakai roket tak kan kita nak pakai kereta lembu lagi.

Anonymous said...

Kepada yang tidak mengenali penulis surat ini, jangan lah buat komen yang tidak bernas. Cynthia adalah anak jati Sabah, dan dia langsung tidak meminati politik atau didalangi oleh sesiapa pun. kamurang tu yang penakut -- takut mau tegur pemimpin.

Anonymous said...

There was already an existing coal power plant with an ultimate capacity of 1000megawatts in Tanjung Piai Johor. This power plant smacked right in the middle of a very rich mangrove area in Tg Piai at the estuary of Sg Pulai. In fact is is situated beside a mangrove area declared a RAMSAR site by our govt. Up till now I have not heard of any environmental disaster caused by this power plant. Thousand of 'nelayan pesisiran pantai' still make a living at this area. Maybe those who know more about this power plant would like to comments.

SM said...

Bor HL,

Looks like the Sabahans themselves can't decide if they want the Coal Plant or not!
To me, well...better it be in Sabah than Selangor (my home state)! See how selfish that last statement is?! See how the West Msians & East Msians are drifting apart?!
By the way, I have close friends in Sabah & Sarawak & I pray for them because I know that the Federal Govt. does not give a hoot what happens to them!
Hey...what the heck...Sabah & Sarawak are the safe deposit of BN...so no matter what you throw at them...no worries mate! Right?!

Anonymous said...

Usah percaya bulat-bulat momokan 'ngo luar' yang bersembunyi di sebalik tabir alam sekitar, bah.

Mereka itu biasanya ada benda yang dimahukan. Kalau tak mana bisa hidup, no?.

Kita tidak mahu orang Sabah digula-gulakan dan dibuai oleh pihak asing.

Buatlah dulu kajian mendalam terhadap latar belakang tangan-tangan asing yang ingin campurtangan hal dalaman kita.

Kita tidak mahu setelah ayat ngo-ngo luar ini ditelan bulat-bulat, baru terasa ada rahsia tersirat.

anti-Asing

Anonymous said...

I live in Sabah, have business in Sabah and I am oppose to the Coal Plant. There are viable alternative.


Y1

Jefferi said...

loji penjanakuasa batu arang adalah satu cara penjanaan yang paling kotor dan mencemarkan tidak kira bagaimana cara pencegahan dilaksanakan.

terdapat bukti yang paling jelas dimana satu loji penjana batu arang di Tennessee amerika syarikat dikatakan sebagai yang paling selamat telah berlaku malapetaka di mana kawasan tadahan sisa habuk arang tertumpah dan ia mengakibatkan kawasan sungai dan tasik tercemar sehingga kini.

di mana negara kita mempunyai masalah dalam menangangi masalah pencemaran oleh pengusaha kilang dan pembuangan sisa toksik oleh industri berat, adakah kita yakin bahawa akan penguatkuasaan ini akan berkesan dan tiada penyelewengan berlaku? tepuk dada tanyalah selera.

loji penjana batu arang yang akan dibina di lahad datu sabah adalah satu tindakan yang tidak tepat kerana lokasi kawasan sekitar adalah kawasan alam semulajadi yang paling indah yang kaya dengan alam flora dan fauna.

kawasan lokasi loji batu arang juga berdekatan dengan kawasan perindustrian ikan dan rumpai laut dan sebagai tempat tarikan pelancongan (sipadan dan mabul) akan kehidupan dalam lautnya yang memberi pendapatan yang bernilai berbillion ringgit setahun bukan kepada penduduk tempatan tetapi kepada penduduk sabah dan kerajaan negeri sabah.

apakah jenis pembangunan yang boleh dibawa oleh loji penjana arang batu yang kecil ini sedangkan kawasan sekitar adalah dimiliki oleh skim kerajaan FELDA selama 20 tahun dan penduduk tempatan masih hidup dalam keadaan daif dan miskin di mana terdapat satu resort yang indah dengan segala bekalan air dan elektrik yang hanya kurang daripada 1km dari kawasan lokasi.

loji ini akan menyebabkan penduduk kampung miskin dipindahkan ke kawasan yang tidak ditentukan lagi. terdapat banyak perkara yang dijanjikan. FELDA 20 tahun yang lalu telah menjanjikan pembangunan kepada penduduk tempatan dan sampai sekarang pembangunan asas seperti jalan raya, elektrik dan air masih tidak dapat dibekalkan kepada mereka.

sememangnya kita mahu bekalan tenaga yang stabil dan murah. akan tetapi, adakah kita sanggup mengorbankan alam sekitar dan hidupan laut oleh kerana kita mahu akan bekalan elektrik yang murah. adakah kerana kita mahu sumber tenaga yang murah, penduduk kampung berdekatan hilang mata pencarian akibat daripada pencemaran yang dilepaskan oleh loji ini ke dalam laut yang menyebabkan batu karang mati dan ikan tercemar dengan bahan kimia buangan dan pada masa yang sama merupakan makanan seharian penduduk tempatan.

oleh itu, diharap mereka yang menyokong pembinaan loji ini memikirkan secara lebih mendalam dalam hati mereka sebelum memberi komen dan kritikan yang tidak membina dan membantu dalam penyelesaian isu ini..

***

Jefferi said...

loji penjanakuasa batu arang adalah satu cara penjanaan yang paling kotor dan mencemarkan tidak kira bagaimana cara pencegahan dilaksanakan.

terdapat bukti yang paling jelas dimana satu loji penjana batu arang di Tennessee amerika syarikat dikatakan sebagai yang paling selamat telah berlaku malapetaka di mana kawasan tadahan sisa habuk arang tertumpah dan ia mengakibatkan kawasan sungai dan tasik tercemar sehingga kini.

di mana negara kita mempunyai masalah dalam menangangi masalah pencemaran oleh pengusaha kilang dan pembuangan sisa toksik oleh industri berat, adakah kita yakin bahawa akan penguatkuasaan ini akan berkesan dan tiada penyelewengan berlaku? tepuk dada tanyalah selera.

loji penjana batu arang yang akan dibina di lahad datu sabah adalah satu tindakan yang tidak tepat kerana lokasi kawasan sekitar adalah kawasan alam semulajadi yang paling indah yang kaya dengan alam flora dan fauna.

kawasan lokasi loji batu arang juga berdekatan dengan kawasan perindustrian ikan dan rumpai laut dan sebagai tempat tarikan pelancongan (sipadan dan mabul) akan kehidupan dalam lautnya yang memberi pendapatan yang bernilai berbillion ringgit setahun bukan kepada penduduk tempatan tetapi kepada penduduk sabah dan kerajaan negeri sabah.

apakah jenis pembangunan yang boleh dibawa oleh loji penjana arang batu yang kecil ini sedangkan kawasan sekitar adalah dimiliki oleh skim kerajaan FELDA selama 20 tahun dan penduduk tempatan masih hidup dalam keadaan daif dan miskin di mana terdapat satu resort yang indah dengan segala bekalan air dan elektrik yang hanya kurang daripada 1km dari kawasan lokasi.

loji ini akan menyebabkan penduduk kampung miskin dipindahkan ke kawasan yang tidak ditentukan lagi. terdapat banyak perkara yang dijanjikan. FELDA 20 tahun yang lalu telah menjanjikan pembangunan kepada penduduk tempatan dan sampai sekarang pembangunan asas seperti jalan raya, elektrik dan air masih tidak dapat dibekalkan kepada mereka.

sememangnya kita mahu bekalan tenaga yang stabil dan murah. akan tetapi, adakah kita sanggup mengorbankan alam sekitar dan hidupan laut oleh kerana kita mahu akan bekalan elektrik yang murah. adakah kerana kita mahu sumber tenaga yang murah, penduduk kampung berdekatan hilang mata pencarian akibat daripada pencemaran yang dilepaskan oleh loji ini ke dalam laut yang menyebabkan batu karang mati dan ikan tercemar dengan bahan kimia buangan dan pada masa yang sama merupakan makanan seharian penduduk tempatan.

oleh itu, diharap mereka yang menyokong pembinaan loji ini memikirkan secara lebih mendalam dalam hati mereka sebelum memberi komen dan kritikan yang tidak membina dan membantu dalam penyelesaian isu ini.